Egy gondolat az olcsó repülésről és a teltházakról az EB-n

Eredeti megjelenés: 2024. június 25., helye: facebook

Másodközlés: 2024. június 25., helye: Substack.

Olvasok egy posztot arról arról, amiben a posztoló (megrögzött libertáriánus) örömködik, hogy milyen sok a néző, tele vannak a stadionok. Ennek nyilván részben oka, hogy Németországban van az EB, és hát valljuk meg, szinte minden náció tízezres, sőt, százezres számban képviselteti magát abban az országban, akár csak simán vendégmunkásként, akár letelepedési engedély birtokában, akár úgy, hogy már ott született, kettős identitású polgárként. És ebben én ugyanúgy nem találok semmi problémát, ahogy a posztoló sem. Én speciel nem mennék meccsre, mert minek, életemben három vagy négy meccsen voltam, de ebből az utóbbi harminc évben mindig csak véletlenül, mert pont ott volt egy focimeccs IS, ahol sakkverseny is. De ha valaki a focistákat akarja nézni, hát hadd nézze, hadd drukkoljon nekik, virágozzék minden virág.

Virágozzék minden virág, hajrá magyarok!

Utána viszont következik egy teljesen felesleges örömködés a piacgazdaság győzelme felett, hogy bezzeg régen alig voltak a stadionokban a kevésbé érdekes meccseken, most ellenben minden mérkőzés teltházas. A posztoló ebből arra következtet, hogy most mennyivel gazdagabbak az emberek, hogy megengedhetik maguknak azt, hogy az olcsó repülés miatt meccsekre járhassanak. A szabad piac győzelmét ünnepelni azon jelenség mögött, miszerint, ténylegesen olcsóbb a repülőjegy, mint maga a belépő a mérkőzésre, és örömködni, hogy Európa már annyira szabad és gazdag, hogy bárki oda röpül, ahova szeretne — teljes tévedés szerintem. Ugyanis az olcsó repülés a legrosszabb civilizációs betegségek közé tartozik.

Az olcsó repülés lehetőségét ugyanis nem a piacgazdaságnak köszönhetjük, hanem elhibázott politikai döntéseknek, azaz, pont annak, hogy NEM fizetjük meg a repülés valós árát; a politika beleavatkozik a valós piacgazdasági folyamatokba. Ugyanis miközben az összes többi utazási formára van kivetve államforgalmi adó, és minden másfajta adó (egy gépkocsitulajdonos fizet még jövedéki adót, átírási illetéket, útdíjat, parkolási díjat sorolhatnám), addig a repülés amióta van, áfamentes. Direkt azért lett áfamentes, mert annak idején annyira, de annyira drága volt, hogy ha nem kapnak különböző kedvezményeket a légitársaságok, a piac meg sem tud születni. Ezen kívül nincs jövedéki adó sem kivetve erre, semmi más, sőt, a repülőterek híresen áfamentesek és vámmentesek, merthogy nemzetköziek. Az, hogy ezeket az adókat nem kell megfizetni, vonzóvá teszi a repülést: nagy távolságokat lehet olcsón megfizetni, ezáltal ez egy súlyos belenyúlás a szabad, tisztességes piaci versenybe.

Magyarországon nincs kivetett adó a légiközlekedésre

De ha csak ennyi lenne! Csakhát ennél sokkal több. Mert környezetvédelmi adót is ki lehetne, sőt, ki kellene vetni a repülésre. Az ugyanis a megtett utaskilométer arányában a legszennyezőbb közlekedési forma, és nem csak környezetszennyező, de klímaszennyező is. (Ez a kettő dolog gyakran összefonódik, de két külön fajta szennyezés, mert a klímaszennyezés azaz üvegházhatású gázok levegőbe való kieresztése akkor is lehetséges, ha egyébként az környezetszennyező anyagok kibocsátása nélkül lehetséges lenne.) Nem csak, hogy nagyon nagy a klímaszennyezés a repülés mögött, de ráadásul ott az üvegházhatású gázokat azonnal az atmoszféra felsőbb rétegeibe pumpáljuk, miközben a földközeli kibocsátás esetén kb. 20 év, mire a gázok feljutnak a felsőbb rétegekbe.

Utaskilométerben a legszennyezőbb a repülés, legoptimálisabb pedig a vasút

Tehát nem csak, hogy áfa- és egyéb illetékmentes a repülés (a magyar kormány által kivetett extraadók más lapra tartoznak, az szimpla legális állami kalózkodás), de még környezetvédelmi díjat sem kell megfizetni a repülőjegyek után. Így minden egyes repülőjárat “ingyen” közlekedik externáliák megfizetése szempontjából. Minden egyes repülőjárat roncsolja a levegőminőséget, így többek között a repülőgépeknek köszönhetően IS (és még csak nem is legnagyobb részben) tette az Egészségügyi Világszervezet a rákkeltő anyagok listájára… a levegőt. Amit belélegzünk. Mégpedig levegőre szükségünk van: életünk minden egyes pillanatában három percre vagyunk csak a haláltól. Minden levegővétellel ez a három perc újrakezdődik, de életünk végéig folyamatosan lélegeznünk kell. A rákkeltő hatású levegőt.

Milyen szervünkre NINCS negatív hatással a légszennyezés?

Aki csodálkozik azon, hogy miért van globális felforrás, azaz, miért olyan enyhék a telek és melegek a nyarak, illetve csodálkozik azon, hogy miért van ennyi tüdőbeteg (asztmás, hogy csak a legkisebbet említsem, a fibrózisról vagy a tüdőrákról már ne is szóljak), az ne csodálkozzon. A megrögzött piacgazdaság-hívők szerint nem szabad sohasem elfelejtkezni arról, hogy nincs ingyen leves, előbb-utóbb mindent meg kell fizetni, és ha nem előre, akkor utólag kamatostul. Hát mi globális felmelegedésben, emberéletekben és leromló életminőségben fizetjük meg az olcsó repülés árát.

A légiközlekedés a globális felmelegedésre való teljes hatása alapján annak 1,9-4,7 százalékát teszi ki

Miért kéri a szerző, hogy támogasd?

A szerző egy felmondott tanár, aki sakkoktatásból, versenyszervezésből és adományokból él. Majdnem minden hónapja negatív gazdasági növekedéssel zárul. Nem mindegyik, de majdnem mindegyik, így meg előbb-utóbb elfogy a pénze.

Mekkora támogast kér a szerző?

Szinte semekkorát. Havi 450 forintot vagy 1 eurót. Ez kb. két serclivég, ennél többet költesz kávéra egyetlen nap a Starbucksban vagy kakaóra a Cserpes tejivóban.

Ez nem jelenti azt, hogy aki tudná támogatni a szerzőt mondjuk havi 5 euróval vagy havi 10 euróval, ne tehetné ezt meg. A szerző saját patreon-felületén 1,5 euróra állította be a legkisebb összegű támogatást, mert ennél alacsonyabbat a Patreon nem enged. 5 euró a magasszintű támogatás és 10 euró a csak-ha-milliomos-vagy-szintű támogatás.

Hogyan tudod támogatni a szerzőt?

Legegyszerűbb támogatási forma, ha feliratkozol erre az oldalra illetve a facebook-oldalra, majd rendszeresen megosztod a neked tetsző cikkeket, amiket a szerző ír, így olyanokhoz is eljuthatnak ezek a cikkek, akik eddig még nem hallottak a szerzőről és nem iratkoztak fel az oldalára. Hátha közöttük lesznek a következő támogatók!

A második legegyszerűbb támogatási forma, ha ennél direktebben meghívsz ismerősöket az oldalakra, tehát aktívan mások figyelmébe ajánlod a szerzőt.

A pénzbeli támogatásnak három formája van: Patreon-on lehet támogatni a szerzőt, illetve közvetlenül Magyarországról forintban MagnetBankos számlára, külföldről euróban Revolutos számlára. (Ezek bankszámlaszámait kérd el a facebookon üzenetben!)

Lesz fizetős tartalom?

Nem, minden ingyen van továbbra is. Nincs előfizetés és nincs fizetős tartalom (így igazából az államnak sem szabadna áfát szednie be a Patreonos támogatói felkínálások után, hisz minden önkéntes adománynak számít, de a Patreon ezt nem tudja sajnos). A támogatók annyi előnyt élveznek, hogy bizonyos cikkeket megkapnak még megjelenés előtt, illetve velük szemben a szerző nagyfokú hálát érez.

Please follow and like us:
error0
fb-share-icon0

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *